Legend Club

Legend Forum
 
HomePortalCalendarFAQSearchRegisterMemberlistUsergroupsLog in

Share | 
 

 Bagaimana Mendidik Hati

Go down 
AuthorMessage
azira_31 (legend)
Super Legend
Super Legend
avatar

Female
Number of posts : 1502
Age : 32
Localisation : Damansara
Registration date : 2006-11-24

PostSubject: Bagaimana Mendidik Hati   Thu Nov 30, 2006 8:57 am

Assalamualaikum,
Bila dikatakan hati.... maka kita ketahui ia berada di sebelah kiri badan kita...
seketul daging... seperti mana kata rasullullah " Dalam diri manusia ada seketul daging, kalau baik daging tu maka baik lah kita, kalau jahat daging tu maka jahat lah kita... ketahuilah daging tu adalah hati"

Persoalannya mcm mana nak mendidik hati supaya ia menjadi baik dan menurut perintah kita....

Org arifbillah mengatakan kalbu(hati) ada lah sebuah mahligai...dalam diri manusia.. yang selalu menjadi rebutan antara nafsu dan roh...

tujuan saya kemukan soalan ni adalah utk kita sama-sama belajar dan bermuzakarah....untuk mendidik hati dan menajamkan pemikiran...
bball: affraid cyclops
Back to top Go down
View user profile
Sepet
Administrator
Administrator
avatar

Male
Number of posts : 1098
Age : 33
Registration date : 2006-10-09

PostSubject: Re: Bagaimana Mendidik Hati   Sun Dec 03, 2006 7:17 pm

hati adalah perkara pertama yg melakukan sebelum dilakukan oleh tangan mata kaki telingan atau anggota badan yang lain..

iaitu niat.. hati juga adalah niat..

erm.. cara2 mendidik nyer hanya laa dengan Zikrullah (mengingati Allah)

dengan cara itu.. kita telah mendidik hati kita dengan mengingati Allah.. bila hati kita selalu ingat kepada Allah.. maka perkara2 mungkar ini amat jarang kita lakukan.. dengan keseluruhannya.. kita dan pon mendidik hati kita supaya mengenali dan mencintai Allah..

kalau kita didik hati kita ini untuk mengenali dan mendekati maksiat..

maka hati kita ini sunyi dari pandangan dan tumpuan Allah SWT...

"kalau kau ingat kepada Aku, necaya Aku akan ingat kepada engkau" -Firman Allah

serupa juga kita cakap.. kalau kita malu dengan Allah.. Allah akan malu dengan kita

kalau kita kurang ajar dengan Allah.. Allah lebih kurang ajar dengan kita

kalau kita lupa kepada Allah.. Allah lebih Maha lupa kepada kita..

kalau kita lalai kepada Allah.. Allah lebih-lebih lagi lalai dengan kita..

kalau kita selalu sebut nama2 Allah.. Allah akan selalu menyebut2 nama kita insya Allah.

kalau kita selalau mempertahan kan Agama Allah.. Allah akan selalu memperhatankan hak-hak kita..

kita kene pikir cam tu jerk laa ngan Allah..!!
Back to top Go down
View user profile http://legendclub.editboard.com
aimi_estima
Legend Crew
Legend Crew
avatar

Female
Number of posts : 224
Age : 33
Localisation : batu pahat,johor
Registration date : 2006-11-13

PostSubject: Re: Bagaimana Mendidik Hati   Sun Dec 03, 2006 8:16 pm

ya,,
stuju,,


hati yg bersih,suci dan tulus,,
sesungguhnya hnya kita yg mncorakkan hati kita,,
jika tersalah corak,,
maka rosak lah segalanya,,
tp tidak salah kalau kita sedaya upaya untk bershkannya semula,,
kerna itu lah yg sebaik2nya..
Back to top Go down
View user profile
Sepet
Administrator
Administrator
avatar

Male
Number of posts : 1098
Age : 33
Registration date : 2006-10-09

PostSubject: Re: Bagaimana Mendidik Hati   Sun Dec 03, 2006 8:19 pm

erm...

sebab tu segala pergerakkan kita bermula dengan hati..

sekiranya hati nie berniat baik..

maka seluruh anggota tubuh badan akan menurut kata hati..!!maka baiklaa jadi nyer!!
Back to top Go down
View user profile http://legendclub.editboard.com
azira_31 (legend)
Super Legend
Super Legend
avatar

Female
Number of posts : 1502
Age : 32
Localisation : Damansara
Registration date : 2006-11-24

PostSubject: Tanxx Iqman..   Sun Dec 03, 2006 10:29 pm

atas nasihat yg bernas tue.. queen
Back to top Go down
View user profile
bapak
Otai Legend
Otai Legend
avatar

Male
Number of posts : 562
Age : 32
Localisation : Gombak ( Greenwood Parking )
Registration date : 2006-10-10

PostSubject: Re: Bagaimana Mendidik Hati   Sat Dec 09, 2006 6:55 am

thanks...
Back to top Go down
View user profile
Nurul
Legend Crew
Legend Crew
avatar

Female
Number of posts : 365
Age : 31
Registration date : 2006-11-13

PostSubject: Re: Bagaimana Mendidik Hati   Fri Dec 15, 2006 3:22 am

wsalam w.b.t kepada yg memberi salam..
Back to top Go down
View user profile
bapak
Otai Legend
Otai Legend
avatar

Male
Number of posts : 562
Age : 32
Localisation : Gombak ( Greenwood Parking )
Registration date : 2006-10-10

PostSubject: Re: Bagaimana Mendidik Hati   Fri Dec 15, 2006 8:14 am

ahakz...
Back to top Go down
View user profile
azira_31 (legend)
Super Legend
Super Legend
avatar

Female
Number of posts : 1502
Age : 32
Localisation : Damansara
Registration date : 2006-11-24

PostSubject: Re: Bagaimana Mendidik Hati   Wed Jan 31, 2007 2:39 am

uuuuuiksss lor tumpang gimbra korunk..
ape hal yg hepi 2..??
mmmmm..??
Back to top Go down
View user profile
bapak
Otai Legend
Otai Legend
avatar

Male
Number of posts : 562
Age : 32
Localisation : Gombak ( Greenwood Parking )
Registration date : 2006-10-10

PostSubject: Re: Bagaimana Mendidik Hati   Sun Feb 18, 2007 10:50 am

aku x heppi.. aku ngantuk...
Back to top Go down
View user profile
azira_31 (legend)
Super Legend
Super Legend
avatar

Female
Number of posts : 1502
Age : 32
Localisation : Damansara
Registration date : 2006-11-24

PostSubject: Re: Bagaimana Mendidik Hati   Fri Feb 23, 2007 5:22 am

ngatok aper kjadahnyer bru kul 8.21 bapak..??
ne mesti xtahan s...??
oooopppppppppppppps mak aikkkkk
jgn mrah pak nti kna jual..
hehe..
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Bagaimana Mendidik Hati   

Back to top Go down
 
Bagaimana Mendidik Hati
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Sekilas tentang ikan guppy
» Bagaimana Import Ikan dari Luar Negeri?
» keindahan ikan Discus
» DE SPS Tank
» Organic carbon dosing part 3 : Sugar

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Legend Club :: Trash-
Jump to: