Legend Club

Legend Forum
 
HomePortalCalendarFAQSearchRegisterMemberlistUsergroupsLog in

Share | 
 

 Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".

Go down 
AuthorMessage
qamz
Newbie Legend
Newbie Legend
avatar

Male
Number of posts : 76
Age : 32
Localisation : Putrajaya ,Presint 9
Registration date : 2006-11-24

PostSubject: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   Sat Dec 09, 2006 8:21 am

MAKSUD "sabar" dalam konteks amalan batin ialah menahan hawa nafsu daripada dipengaruhi oleh sebarang gelora atau kegemparan hati atau tekanan jiwa atau perasaan atau rangsangan yang menimbulkan rasa marah atau berontak, resah- gelisah, tidak rela, sugul, kecewa atau putus asa, akibat daripada pengalaman menghadapi kesusahan, ketidak- selesaan atau sesuatu keadaan yang tidak disukai atau tidak diingini.

Kesabaran itu harus meliputi empat tindakan, iaitu:

* tabah dan tekun dalam mengerjakan taat atau ibadat kepada Allah;
* menahan diri daripada melakukan maksiat atau kemungkaran;
* memelihara diri daripada dipukau oleh godaan dunia, nafsu dan syaitan;
* tenang / teguh hati menghadapi cubaan atau musibat.

Sabar yang demikian itu adalah suatu tuntutan dalam agama dan merupakan satu ibadah, malah segala ibadat itu didirikan di atas sabar, kerana dalam mengerjakan ibadat itu kita terpaksa menanggung kepayahan dan pengorbanan.

Malah, dalam segala lapangan, kita perlu bersabar dan menangani segala kesukaran dan rintangan yang dihadapi. Orang yang gagal bersabar tidak akan tercapai matlamat dan manfaat ibadatnya.

Antara tujuan kita disuruh mempertahankan kesabaran itu ialah:

Pertama, supaya dapat mengerjakan ibadat dengan tenteram dan dapat mencapai kesempurnaan dan seterusnya mencapai matlamatnya. Jika tidak bersabar, tekanan dan ekoran daripada pelbagai kesukaran atau daripada padah pelbagai musibat menjadikan kita keluh-kesah, lalu kehilangan punca kekusutan dan pertimbangan. Keadaan ini tentulah akan mengganggu konsentrasi dan penghayatan dalam kerja ibadat, khususnya. Kadang-kadang sampai tidak dapat meneruskannya.

Kedua, untuk mencapai kejayaan (kebajikan dunia dan akhirat).

Antara firman Allah Taala tentang hal ini ialah: "Dan Kami jadikan antara mereka itu pemimpin yang memberi pertunjuk dengan perintah kami ketika mereka bersabar". (QS. 32:24); "Mereka itulah orang- orang yang dibalas (dikurniakan) bilik (martabat yang tinggi di syurga) kerana mereka bersabar (menjunjung taat kepada Allah), dan mereka dialu-alukan di dalamnya
(syurga) dengan penghormatan dan ucapan salam kesejahteraan (oleh para malaikat)". (QS. 25:75); "Sesungguhnya orang-orang yang bersabar itu dicukupkan ganjaran pahala mereka tanpa batas". (QS.
39:10);

Allah Taala menganjurkan kita supaya bersabar. Firman-Nya
(mafhumnya): "Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu
(melakukan taat dan menghadapi musibat), teguhkanlah kesabaran kamu, tetapkanlah kewaspadaan serta siap siaga dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung (merebut syurga dan bebas dari neraka).
(QS. 3:200).

Apabila seseorang itu berjaya mempertahankan kesabarannya dalam keempat-empat keadaan tersebut di atas, maka tercapailah darjat istiqamah dan taat dengan mendapat ganjaran pahalanya yang besar. Orang itu tidak akan terjatuh ke jurang maksiat.

Saiyidina Ali Abu Talib k. a. w pernah bermadah, maksudnya: Jika engkau bersabar, takdir itu berlaku juga ke atas diri mu, tetapi engkau dikurniakan ganjaran pahala. Jika engkau tidak sabar pun, takdir tetap berlaku juga ke atas dirimu dan engkau berdosa.

DALAM konteks menghadapi ujian (qadhak) atau musibat atau mala petaka, seseorang hamba Allah itu, insya Allah, akan berjaya mengekalkan kesabarannya , jikalau dia sentiasa mengingati atau mengekalkan kesedaran tentang hakikat atau hikmat musibat itu, atau jika hamba Allah itu sentiasa menaruh sangkaan baik terhadap Allah Taala. Malah, dengan yang demikian, kesabaran dan keimanannya akan bertambah teguh.

Sebagai perbandingan tentang hakikat musibat itu, kita katakan ada seorang bapa yang melarang keras anaknya memakan sejenis makanan yang amat digemari oleh anaknya itu. Sebaliknya sang bapa itu memaksa anaknya memakan makanan biasa daripada bahan yang murah, walaupun dia cukup mampu membeli makanan istimewa yang menjadai kegemaran anaknya itu. Apakah penerimaan atau reaksi sang anak terhadap tindakan bapanya itu?

Dan apakah kata kita terhadap sang bapa itu? Mungkin ramai antara kita akan mengatakan sang bapa itu kedekut, bakhil, tidak bertimbangrasa dan sebagainya. Akan tetapi kita tidak harus menuduh sebarangan kepada sang bapa itu sebelum kita tahu apa tujuan dia bertindak demikian. Kita harus mencari sebab-musababnya.

Inilah tindakan wajar orang yang bersabar. Demikianlah antara cara kita berhadapan dengan keadaan yang tidak menyenangkan kita atau apabila menerima cubaan atau musibat yang ditakdirkan oleh Allah Taala ke atas diri kita. Kita tidak harus terus melenting marah atau kesal mengikut arus perasaan atau rangsangan nafsu dan syaitan, kerana kita tidak tahu rahsia hakikat dan hikmat di sebalik takdir itu.

Bandingannya, katakan kita tahu, tujuan sang bapa tersebut bertindak demikian adalah kerana anaknya itu sedang mengidap suatu penyakit yang mengikut doktor, sang anak itu akan menghadapi bahaya apabila memakan makanan kegemarannya itu.

Sekarang apa kata kita? Tidakkah tuduhan-tuduhan terhadap sang bapa tadi tergugur dengan sendirinya? Dan, sang anak itu pula, apa bila mengetahui tujuan bapanya itu, apakah wajar memarahi bapanya atau berkecil hati atau menyesali tindakan bapanya itu? Sekarang tentulah kita akan mengatakan, sang bapa itu adalah seorang bapa yang bertanggungjawab dan anaknya pula tidak sepatutnya menyesali tindakan bapanya yang demikian. Katakan lagi, sang bapa membawa anaknya itu ke hospital, lalu ditahan di wad hospital itu. Maka itu terpenjaralah sang anak di hospital, terpaksa berpisah dengan keluarga dan kawan-kawanya. Selain itu dia terpaksa minum dan menelan ubat-ubat yang pahit dan disuntik. Rawatan seterunya ialah pembedahan.

Pada zahirnya, sang anak itu menderita terseksa, tetapi apabila diyakini, bahawa 'seksaan' itu adalah untuk menyelamatkannya daripada ancaman dan seksaan sebenar yang berpanjangan daripada penyakit yang dihidapinya itu, maka 'seksaan' sementara itu seharusnya diterima dengan hati terbuka, penuh rela, tenang, dan sabar.

Demikianlah semestinya penerimaan kita terhadap musibat atau ujian drpd Allah Taala. Sebenarnya penyakit itu sendiri merupakan suatu cubaan atau musibah. Melalui penyakit, kita diuji oleh Allah Taala sejauh mana kesabaran dan keimanan kita, sejauh mana dan bagaimana usaha atau ikhtiar kita merawatinya, sama ada dengan cara yang bersendikan tawakal dan tafwid atau melibatkan perbuatan syirik, yakni bergantung kepada yang lain daripada Allah dan melakukan perkara-perkara mungkar yang lain.

Dan, kalau ditakdirkan usaha rawatan itu gagal dan penyakit itu bertambah tenat, maka itu adalah ujian yang lebih besar, khususnya kepada pengidap penyakit itu. Kalau penyakit itu akhirnya membawa maut, maka ujian itu melibatkan keluarga pula. Hikmat dan hakikat di sebalik apa yang ditakdirkan Allah itu, sama ada yang baik ataupun yang buruk, kita tidak tahu.

Sebab itu kita perlu bersabar menerima dan menanggungnya. Kita sebagai hamba Allah hendaklah menghadapinya dengan hati yang tenang, penuh kerelaan, penuh kesabaran; di samping berikhtiar mengatasinya dengan seberapa daya mengikut kemampuan kita sebagai manusia, hamba Allah.

Untuk mewujudkan kesabaran, kita hendaklah sentiasa menyedari, bahawa kadar dan waktu berlakunya kesusahan atau musibat itu adalah di bawah takdir Allah Taala yang maha berkuasa. Ketetapan kadar itu tidak bertambah atau berkurang dan waktunya tidak terdahulu atau terkemudian.

Dan, untuk memelihara atau mengekalkan kesabaran itu pula, kita hendaklah sentiasa mengingati bahawa kesabaran itu bakal dibalas dengan ganjaran kebajikan dan pahala yang disimpan khas oleh Allah Taala.

Demikianlah, kesabaran itu merupakan ubat yang paling pahit tetapi paling mujarrab.

Yakinlah, keberkatan daripada kesabaran itu membawa manfaat kepada kita sekali gus menolak mudarat daripada kita. Sebagai ubat, pahitnya hanya sesaat, tetapi manisnya berpanjangan. Wallahu a'lam.

===== Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A, Rasulullah S. A. W bersabda: " Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."
Back to top Go down
View user profile
Hate
Moderator
Moderator
avatar

Male
Number of posts : 1182
Age : 33
Localisation : Key L
Registration date : 2006-10-16

PostSubject: Re: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   Sat Dec 09, 2006 8:22 am

=.=!
dasat..
mane ko copy ni dol?






http://www.myspace.com/abnakal
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/abnakal
qamz
Newbie Legend
Newbie Legend
avatar

Male
Number of posts : 76
Age : 32
Localisation : Putrajaya ,Presint 9
Registration date : 2006-11-24

PostSubject: Re: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   Sat Dec 09, 2006 8:26 am

Hate wrote:
=.=!
dasat..
mane ko copy ni dol?






http://www.myspace.com/abnakal

itu sume dalam otak aku...
akukn penceramah bebas
Back to top Go down
View user profile
azira_31 (legend)
Super Legend
Super Legend
avatar

Female
Number of posts : 1502
Age : 32
Localisation : Damansara
Registration date : 2006-11-24

PostSubject: Re: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   Sat Dec 09, 2006 9:21 am

erk..?? scratch geek geek geek geek
x tau plak?? Mad No No No No No No No Mad Mad

hueeeehueee Razz
Back to top Go down
View user profile
babyAdeline[Legend]
Moderator
Moderator
avatar

Female
Number of posts : 1135
Age : 32
Localisation : BANDAR BARU SENTUL
Registration date : 2006-10-10

PostSubject: Re: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   Sun Dec 10, 2006 4:24 am

ermm..
so skang kite ade penceramah bebas??
thx qamz

_________________
x. baby adeline .x
www.myspace.com/adeline86
Back to top Go down
View user profile http://mrsme69.fotopages.com
bapak
Otai Legend
Otai Legend
avatar

Male
Number of posts : 562
Age : 32
Localisation : Gombak ( Greenwood Parking )
Registration date : 2006-10-10

PostSubject: Re: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   Mon Dec 11, 2006 4:05 pm

hehehe bagus2... tapi skang nie ngantuk aa..
jap agie nak tido...
Back to top Go down
View user profile
Nurul
Legend Crew
Legend Crew
avatar

Female
Number of posts : 365
Age : 31
Registration date : 2006-11-13

PostSubject: Re: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   Fri Dec 15, 2006 3:19 am

panjang lg takde ke??...
Back to top Go down
View user profile
bapak
Otai Legend
Otai Legend
avatar

Male
Number of posts : 562
Age : 32
Localisation : Gombak ( Greenwood Parking )
Registration date : 2006-10-10

PostSubject: Re: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   Fri Dec 15, 2006 8:17 am

huhuhu.. okey aa tuh...
Back to top Go down
View user profile
Nurul
Legend Crew
Legend Crew
avatar

Female
Number of posts : 365
Age : 31
Registration date : 2006-11-13

PostSubject: Re: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   Sun Dec 17, 2006 8:28 pm

wakakakakakak bapak Razz
Back to top Go down
View user profile
bapak
Otai Legend
Otai Legend
avatar

Male
Number of posts : 562
Age : 32
Localisation : Gombak ( Greenwood Parking )
Registration date : 2006-10-10

PostSubject: Re: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   Thu Dec 21, 2006 8:35 am

hehe heppy selalu... Smile
Back to top Go down
View user profile
azira_31 (legend)
Super Legend
Super Legend
avatar

Female
Number of posts : 1502
Age : 32
Localisation : Damansara
Registration date : 2006-11-24

PostSubject: Re: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   Wed Jan 31, 2007 2:33 am

isk222222..
cian p'ceramah kite ponat bckp ank murid buat dek je..
mlas arr ngatok ni ustat Qamzz..
smekom thank's manyak2..
Smile
Back to top Go down
View user profile
bapak
Otai Legend
Otai Legend
avatar

Male
Number of posts : 562
Age : 32
Localisation : Gombak ( Greenwood Parking )
Registration date : 2006-10-10

PostSubject: Re: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   Sun Feb 18, 2007 10:55 am

mane penat.. copy and paste jer...
Back to top Go down
View user profile
azira_31 (legend)
Super Legend
Super Legend
avatar

Female
Number of posts : 1502
Age : 32
Localisation : Damansara
Registration date : 2006-11-24

PostSubject: Re: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   Fri Feb 23, 2007 5:17 am

hehe...
ye ke..
xguna air liuk erk..
Smile
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".   

Back to top Go down
 
Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Special offer "VoipSwitch is just $160" VOIPAXIS
» Special offer "VoipSwitch is just $160" VOIPAXIS
» Selenium RC; Permission denied on session.([error] Element not found ")
» "Don't mistake my kindness for weakness."
» What would be "gadget nirvana" for you?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Legend Club :: Trash-
Jump to: